April 11, 2021
Meten is weten!
Een klant van ons verhuurt rijdende afzettingen. Hij belde ons eind vorig jaar dat hij een probleem had met twee dynamo’s. Telefonisch konden we de oorzaak niet herleiden en daardoor niet direct een oplossing bieden. Een complex vraagstuk dus, waar onze vaklui graag mee aan de slag gaan.
De klant kwam met de rijdende afzetting langs. We zijn aan de slag gegaan door te beginnen met meten. Na een tijd hadden we het door en kregen we een YES-moment. We wisten hoe de dynamo’s moesten werken.
Hoe de werking in elkaar steekt?
· De rijdende afzetting werkt elektrisch op een 12 volt systeem (twee accu’s 225A/H)
· Als de spanning onder de 1,5 volt daalt dan slaat de ingebouwde dieselmotor aan
· Deze drijft een 12 volt 65 ampère dynamo aan. Alleen.. Die dynamo mag pas laden als de dieselmotor op een bepaalde toerental is
· De regelaar is elektrisch losgekoppeld (gele en rode draad) en gaat samen met de w-aansluiting naar een centrale computer
· Als de dynamo draait, geeft de w-aansluiting een signaal bij een bepaalde toerental en dan pas worden de gele en de rode draad met elkaar verbonden (via een relais)
· De dynamo gaat dan laden tot dat de accu’s weer op spanning zijn.
Meten is weten! Anders blijft het een terugkerend/blijvend probleem.
Het leuke was dat onze klant erg betrokken was en meedacht. Zo zie je maar weer dat je met elkaar meer kan bereiken én weet onze klant ook exact wat er aan de hand was!